Op dinsdag 24 april 2018 kondigde de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan 50 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het veiliger maken van gevaarlijke N-wegen buiten de bebouwde kom. Op het NOS-journaal waren die dag beelden te zien van het verwijderen van bomen als een mogelijke invulling van de verbetering van de verkeersveiligheid. Maandag 30 april hebben we de minister onze expertise op het gebied van bomen aangeboden. Om te komen tot effectieve en efficiënte oplossingen. Inmiddels is een reactie van het ministerie ontvangen waarin wordt gewezen op de uitgangspunten die Rijkswaterstaat hanteert bij het veiliger maken van bermen. Tijdens het bepalen of een gevaar (in dit geval een boom) weggehaald kan worden, wordt o.a. ook rekening gehouden met de volgende aspecten: landschap, leefomgeving en ruimtelijke kwaliteit. Het is dus niet zo dat bomen die te dicht op de weg staan bij voorbaat al weg moeten. Als culturele bomen behouden kunnen worden door bijv. afschermen, dan geniet dat de voorkeur. Zo wil het ministerie cultuurlandschap behouden en de weg veiliger maken. In juni vond een gesprek met de minister plaats.

bouwen met bomenHandreiking om bij start van bouwplannen (bestaande) bomen op te nemen. Gratis te downloaden of voor € 2,50 te bestellen.

Premature en slordige kapvergunning ingetrokken na bezwaarschrift Bomenstichting!
De gemeente Putten heeft op 29 maart 2017 een omgevingsvergunning verleend voor het vellen van 64 bomen langs de Zuiderzeestraatweg. De kap zou nodig zijn in verband met de aanleg van het fietspad. Het ontwerp moest echter nog ter inzage worden gelegd. In het bezwaarschrift van de Bomenstichting is uiteengezet dat de vergunning prematuur is verleend en dat het onderliggende bomenrapport verschillende fouten bevat. In reactie hierop is de vergunning op 10 juli 2017 ingetrokken.

topbomen nlDe Bomenstichting introduceert de ‘Bomen van de ereklasse’. In deze ereklasse krijgen de oudste, mooiste en meest bijzondere bomen van ons land een plaats. Deze ‘toppers’ zijn opgenomen in het Landelijk Register van Monumentale Bomen. Het gaat om tien bomen per provincie, te beginnen met de provincie Friesland. Elke maand komt er een provincie bij. De bomen worden beoordeeld op schoonheid, omvang, soort, een ‘bijzonder verhaal’ enz. Een belangrijk criterium is bovendien dat ze zichtbaar of bezoekbaar zijn voor iedereen.

Een verkeersbesluit om de Burgemeester Termeerstraat in Mierlo een betere aansluiting te geven op de Geldropseweg is gestrand bij de Raad van State. Er zouden 13 eiken moeten worden gekapt. Omwonenden en de Bomenstichting zijn door de RvS in het gelijk gesteld. De RvS vraagt zich af of de verkeersveiligheid ten opzichte van de bestaande situatie niet verslechtert en of het verkeersbesluit de bruikbaarheid van de Burgemeester Termeerstraat wel ten goede komt. De belangen van omwonenden bij een verminderde verkeersdruk en een verkeersveilige situatie wegen zwaarder dan het belang om de Burgemeester Termeerstraat herkenbaarder en beter bereikbaar te maken. De gemeente moet nu opnieuw op de bezwaren beslissen. De rechtbank Oost-Brabant had het beroep van de Bomenstichting ongegrond verklaard, omdat de Bomenstichting geen belanghebbende zou zijn. Deze uitspraak is vernietigd: de Bomenstichting is wel degelijk een belanghebbende! Voor realisatie van het verkeersbesluit moeten immers 13 bomen worden gekapt. ABRvS 7 juni 2017, nr. 201506091/2/A1

De Bomenstichting heeft op 25 mei 2017 bezwaar gemaakt tegen een omgevingsvergunning voor het rigoureus snoeien en verplanten van een Europese linde. Stadsdeel Amsterdam Zuid heeft de vergunning verleend in verband met de renovatie van de Parnassustoren aan de Locatellikade. Een deel van de openbare grond langs het Zuideramstelkanaal is nodig voor de parkeergarage van de toren. Hiervoor is één linde inmiddels gekapt in 2013. Een andere linde en een vleugelnoot worden door de uitvoering van het bouwplan bedreigd. In 2013 heeft de Bomenstichting het bezwaar tegen de vergunning voor het bouwplan ingetrokken, nadat het stadsdeel had toegezegd dat de andere linde zou blijven staan. Ook was toegezegd dat deze linde en de vleugelnoot gedurende de bouw bescherming door een bomenwacht zouden krijgen. Hiervan is niets terechtgekomen: de vleugelnoot is inmiddels zwaar beschadigd en de ruimte onder de linde wordt gebruikt als opslagruimte. De verplaatsing van de linde met ongeveer 1,5 meter zou nodig zijn omdat de bouwkuip op advies van de gemeente groter wordt gemaakt. Of er ook ondergronds voldoende ruimte is voor de linde is nog niet onderzocht.

De Bomen Effect Analyse (BEA), de standaardmethode van de Bomenstichting om van te voren de effecten op bomen bij bouw en herinrichting inzichtelijk te maken, wordt sinds 2003 landelijk gebruikt en is examenstof voor de ‘groene’ studenten.

Ook gemeenten maken veel gebruik van de mogelijkheden die de BEA biedt. Door toepassing van de BEA zijn ontwerpen aangepast en veel bomen behouden. Ontwikkelingen gaan door, ook in de bomenwereld en daarom is een begin gemaakt met het actualiseren van de BEA. De Bomenstichting werkt hierbij samen met het kennisplatform CROW en gemeenten. De planning is om eind dit jaar de BEA 2.0 te presenteren.

Gemeente Alkmaar heeft het Noordwest Ziekenhuis vanwege uitbreidingsplannen 13.000 m2 zoekgebied gegeven, waarvan maximaal 8.000 m2 mag worden gekapt. Dit betreft de Alkmaarderhout, het oudste cultuurbos van Nederland. Actiegroep ‘Red de Hout’ zet zich in om het stadspark te behouden. Zie de uitzending De Monitor (KRO) op dinsdag 7 mei 2017. Meer info op Red de Hout.

In Groningen en Brabant zijn bomen behouden!

Deurne
Door de inzet van bewoners, Ozinga Advocaten en de Bomenstichting ziet de gemeente Deurne af van de voorgenomen kap van 9 (monumentale) eiken, 2 berken en 1 spar aan de Lagebrugweg in Helenaveen. Zie het Eindhovens Dagblad. In april is bericht ontvangen dat het fietspad zo wordt aangelegd dat er geen kap van (monumentale) bomen nodig is, zie het Einhovens Dagblad van 17 april jl..

Zuidhorn
De gemeente Zuidhorn trekt een kapmelding van 74 abelen in na protest van veel bewoners en bezwaar van de Bomenstichting, zie de brief van de gemeente. Dit dankzij een oplettende contactpersoon!

Leve(n)de speelplekken, Bomen in het middelpunt is een nieuwe uitgave van de Bomenstichting! Met dit boek wordt het mogelijk werkelijk groene speelplekken aan te leggen en in goede staat te houden. Ook voor kinderen is het boek toegankelijk: Pien, een stoer en slim meisje, beleeft in elk hoofdstuk een bomenavontuur. Lees het interview met Annemiek van Loon over het ontstaan en het doel van dit fraaie boek! Te bestellen via de webwinkel.

In de gemeenten Amsterdam en Ouder-Amstel worden meer dan 14.000 bomen bedreigd in verband met het project Zuidasdok. De A10 wordt verbreed over een lengte van 7 km en deels ondergronds gelegd. Het project gaat meer dan 10 jaar duren. De Bomenstichting vindt het onzorgvuldig dat de kapvergunningen nu al worden worden verleend terwijl de werkwijze en planning van de aannemer nog niet vaststaan. Het just in time-beginsel is niet in de vergunningen vastgelegd. Daarnaast zijn er procedurele fouten gemaakt. In de zienswijze roept de Bomenstichting de minister van Infrastructuur en Milieu op de aanvragen in te trekken.Op 22 en 24 februari 2017 zijn de vergunningen verleend. Zie voor meer informatie de website van Bomenstichting Amsterdam!

Op 1 januari 2017 is de Wet natuurbescherming in werking getreden. Deze wet bevat bepalingen over de bescherming van natuur en dier- en plantensoorten, maar ook over de bescherming van houtopstanden buiten de bebouwde kom Boswet. Alle provincies hebben verordeningen vastgesteld waarin is geregeld hoe een kapmelding moet worden ingediend, waaraan herbeplanting moet voldoen en wanneer ontheffing van de herbeplantingsplicht kan worden verleend. Sommige provincies hebben ook beleidsregels vastgesteld waarin bijvoorbeeld is aangegeven wanneer een kapverbod wordt opgelegd.

De provinciale verordeningen (en beleidsregels)
Zoek in de documenten op trefwoord "houtopstanden" en kijk ook naar de begripsbepalingen, waarin definities - bijvoorbeeld "boskern" - zijn gegeven.
Let op: geldigheidsdatum is 26 februari 2017, nadien kunnen er wijzigingen zijn doorgevoerd.

Drenthe
Provinciale Omgevingsverordening Drenthe
Beleidsregels Wet natuurbescherming provincie Drenthe

Flevoland
Verordening uitvoering Wet natuurbescherming Flevoland 2016

In Raamsdonksveer wordt een monumentale beuk bedreigd met kap. In de jaren 80 is een wooncomplex voor senioren gebouwd met behoud van de boom als uitgangspunt. Al jaren klagen de bewoners over vallende bladeren, luizenplak en rommel in huis. Een kapvergunning is in 2005 geweigerd, nu echter verleend terwijl de bezwaarcommissie adviseerde de boom te behouden: de beuk staat op de bomenlijst van de gemeente Geertruidenberg, is opgenomen in het bestemmingsplan, in goede conditie en beeldbepalend. De Bomenstichting heeft beroep ingesteld. Op 8 januari 2018 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het beroep gegrond verklaard. De beuk is gered.