URGENDAkl63 natuurorganisaties presenteerden op 12 april 2019 samen met Urgenda maatregel nummer 7 van het 40puntenplan om 25% CO₂ te besparen voor eind 2020.

Directeur Natuur en Biodiversiteit Donné Slangen van het ministerie LNV nam de maatregel in ontvangst. De maatregel pleit voor een duurzamer beheer van onze bestaande bossen en leidt tot bijna 0,2 CO₂ Mton (megaton) besparing per jaar. Bosbeheer waarbij hier en daar een boom wordt gekapt, in plaats van hier en daar een halve hectare, leidt tot meer koolstofopslag voor het klimaat en tegelijkertijd tot meer biodiversiteit. Ander bosbeheer, zonder kaalkap, is een effectieve en goedkope maatregel waarvoor het Kabinet kan kiezen om aan de uitspraak in de Klimaatzaak van de rechter te voldoen.

treinklDSC02475De Bomenstichting kreeg uit de achterban signalen dat ProRail van plan zou zijn om langs het spoor grootschalig bomen te kappen. Wij hebben navraag gedaan bij ProRail. De spoorbeheerder ontwikkelt op het ogenblik (voorjaar 2019) een app om de bomen langs het Nederlandse spoor in kaart te brengen. Als de pilot slaagt, zal op zijn vroegst volgend jaar worden bekeken of en hoe ProRail hiermee het beleid voor beheer van groen kan actualiseren. Het doel van deze nieuwe technologie is om beter te kunnen beoordelen waar voor de veiligheid van de spoorweginfrastructuur beheer van het groen noodzakelijk is en waar bomen geen hinder opleveren. Zo kan preciezer worden vastgelegd waar bomen moeten worden gesnoeid of gekapt. Dit wordt vastgelegd in contracten met de onderhoudspartijen. Grootschalige kapplannen liggen niet op de tekentafel bij ProRail. De Bomenstichting zal contact onderhouden om zo advies te kunnen geven over het toekomstige beleid.

Buxus den bosch herny kuppenIMG 3544kl2Wegens persoonlijke omstandigheden zal niet Wouter Oudemans, maar Henry Kuppen de 23e Dierckxlezing houden. De lezing zal gaan over het brede verhaal rondom bomen in relatie tot de huidige ziektes en aantastingen. In de afgelopen maanden zijn bijna alle buxushaagjes kaalgevreten, maar de grote buxusboom in Den Bosch staat er fier bij. Of kijk naar oude paardenkastanjes die nog steeds de kastanjebloedingsziekte overleven. Zijn oude bomen beter bestand tegen aantastingen en ziektes?

Aan de hand van beeldmateriaal zal Henry Kuppen het ontstaan en verloop van diverse aantastingen toelichten, de expansie van de laatste jaren en de bedreigingen die nog deze kant op komen. Zoals het risico van aantastingen door essenprachtkevers uit Rusland. Naast de oorzaken van de talrijke ziektes/aantastingen worden ook oplossingen aangedragen om bomen weerbaar te maken.

Inleider: Henry Kuppen, directeur Terra Nostra
Datum: woensdag 14 november 2018, aanvang 19.30 uur
Plaats: In de Driehoek, zaal Gertrudiskapel, Willemsplantsoen 1c, 3511 LA Utrecht

voorkant kalender 2019kl13 monumentale bomen in een kalender! Alle provincies komen aan bod met een boom uit de ereklasse. Nu met grote korting! De kalender is te bestellen in de webwinkel of per Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

rechtbank boekelDe rechter heeft op 27 juni 2018 het besluit vernietigd van de gemeenteraad van Boekel om de bebouwde kom grens te laten samenvallen met de gemeentegrens. De Provincie Noord-Brabant en de Bomenstichting hadden beroep ingesteld, omdat houtopstanden in het buitengebied van Boekel door het besluit niet meer kunnen worden beschermd door de Wet natuurbescherming en gedeputeerde staten. De Rechtbank Oost-Brabant oordeelt dat de gemeenteraad alleen maar een gebied als bebouwde kom kan aanwijzen als er in dat gebied daadwerkelijk een gebouw staat of binnenkort gaat komen. Ook oordeelt de rechtbank dat het niet de bedoeling van de wetgever is geweest dat een gemeenteraad de bescherming die de wet biedt, opzij kan zetten. Verder bieden de regels van de APV voor bomen in bosgebieden volgens de rechtbank minder bescherming dan de Wet natuurbescherming. Uitspraak.

kap n wegenOp 21 juni 2018 sprak minister Cora van Nieuwenhuizen met het bestuur van de Bomenstichting, de voorzitter van Bomenstichting Achterhoek namens een twintigtal bomen- en natuurorganisaties en Gerdy Verschuure, landschapsarchitect TU Delft. Dit naar aanleiding van de uitspraak van de minister in het Journaal van 24 april over het verwijderen van bomen als mogelijke invulling van het verhogen van de verkeersveiligheid. Het gesprek was positief en open: de minister is géén voorstander van grootschalige kap langs de N-wegen: ‘Onvoorzichtig rijgedrag is de voornaamste oorzaak van ongelukken op de provinciale wegen, maar dat neemt niet weg dat we als overheid er alles aan willen doen om deze wegen veiliger te maken. Het gaat daarbij vooral om het afschermen van obstakels met struikgewas, vangrails enz. Een enkele keer moet een boom wijken die écht te dicht op de weg staat, maar dat is een uitzondering. In dat geval wordt de mogelijkheid van herplaatsing meegenomen’. De Bomenstichting is uitgenodigd om haar visie op korte termijn ook voor te leggen aan de Vakgroep Verkeersveiligheid van het Interprovinciaal Overleg (IPO). De minister heeft ook aangegeven bereid te zijn tot intern overleg over de Annevilleboom.

groen erfgoedDe Bomenstichting en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) hebben monumentale bomen aan de Kaart Groen Erfgoed toegevoegd. Vanaf 21 juni 2018 is de Kaart Groen Erfgoed uitgebreid met de monumentale bomen uit het Landelijk Register van Monumentale Bomen. Bomen zijn hierin opgenomen vanwege hun hoge leeftijd, bijzondere schoonheid, zeldzaamheidswaarde of hun beeldbepalende rol in de omgeving. Het gaat vaak om bomen in een groenaanleg, zoals tuinen van landgoederen en buitenplaatsen. Ook staan veel monumentale bomen in historische dorps- en stadskernen, veelal als onderdeel van waardevolle historische ensembles. En duizenden monumentale bomen zijn te vinden in tuinen van particulieren. Behalve dat bomen een wezenlijk onderdeel uitmaken van onze geschiedenis en leefomgeving zal de opname van de bomen op de Kaart Groen Erfgoed zeker bijdragen tot een betere bescherming van solitaire bomen en bomenstructuren.

leiderdorpDe gemeenteraad van Leiderdorp heeft op 28 mei 2018 een nieuwe Verordening op de beplantingen vastgesteld. Door inbreng van de Bomenstichting zijn hierin twee belangrijke punten opgenomen. Ten eerste is bepaald dat de verordening ook van toepassing is op houtopstanden die gelegen zijn buiten de bebouwde kom Wet natuurbescherming, voor zover het niet gaat om houtopstanden als bedoeld in artikel 4.1, onderdelen c, d, e en h van de Wet natuurbescherming. Dit zijn fruitbomen en windschermen om boomgaarden (c), kerstbomen (d), kweekgoed (e) en beplanting voor houtige biomassa (h). Hierdoor komen alle andere houtopstanden buiten de bebouwde kom onder de verordening te vallen. Ten tweede is bepaald dat een boom die in aanmerking komt voor plaatsing op de lijst van bijzonder waardevolle bomen en houtopstanden al onder het kapverbod valt wanneer de eigenaar van het voornemen tot plaatsing in kennis is gesteld (zogenaamde voorbescherming). De verordening is op 10 juli 2018 in werking getreden. Leiderdorp is hiermee de vijfde gemeente die voorbescherming kent. Artikel over voorbescherming in Bomennieuws.

Op dinsdag 24 april 2018 kondigde de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan 50 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het veiliger maken van gevaarlijke N-wegen buiten de bebouwde kom. Op het NOS-journaal waren die dag beelden te zien van het verwijderen van bomen als een mogelijke invulling van de verbetering van de verkeersveiligheid. Maandag 30 april hebben we de minister onze expertise op het gebied van bomen aangeboden. Om te komen tot effectieve en efficiënte oplossingen. Inmiddels is een reactie van het ministerie ontvangen waarin wordt gewezen op de uitgangspunten die Rijkswaterstaat hanteert bij het veiliger maken van bermen. Tijdens het bepalen of een gevaar (in dit geval een boom) weggehaald kan worden, wordt o.a. ook rekening gehouden met de volgende aspecten: landschap, leefomgeving en ruimtelijke kwaliteit. Het is dus niet zo dat bomen die te dicht op de weg staan bij voorbaat al weg moeten. Als culturele bomen behouden kunnen worden door bijv. afschermen, dan geniet dat de voorkeur. Zo wil het ministerie cultuurlandschap behouden en de weg veiliger maken. In juni vond een gesprek met de minister plaats.

nieuwe richtlijnen populierenBij sommige soorten populieren is het risico op takbreuk groot. Populieren op locaties met een gemiddelde of hoge gevaarzetting vragen bijzondere aandacht. De Intergemeentelijke Studiegroep Boomverzorging (ISB) heeft een richtlijn opgesteld: hier te downloaden. Lees ook het artikel uit Bomennieuws Populieren en takbreuk, geschreven door Gerrit-Jan van Prooijen.

subsidie bioIn de afgelopen maanden heeft de Bomenstichting onderzocht of de subsidie op biomassa (SDE+ regeling) leidt tot kap van bomen en bossen. Wij komen tot de conclusie dat de subsidieregeling geen motief is om over te gaan tot kap. Als er in Nederland op grote schaal bomen worden gekapt, gebeurt dat vanwege dunning, omvorming van bossen, onderhoud van (weg)beplantingen etc. Voor meer informatie: lees de notitie.

bouwen met bomenHandreiking om bij start van bouwplannen (bestaande) bomen op te nemen. Gratis te downloaden of voor € 2,50 te bestellen.

Premature en slordige kapvergunning ingetrokken na bezwaarschrift Bomenstichting!
De gemeente Putten heeft op 29 maart 2017 een omgevingsvergunning verleend voor het vellen van 64 bomen langs de Zuiderzeestraatweg. De kap zou nodig zijn in verband met de aanleg van het fietspad. Het ontwerp moest echter nog ter inzage worden gelegd. In het bezwaarschrift van de Bomenstichting is uiteengezet dat de vergunning prematuur is verleend en dat het onderliggende bomenrapport verschillende fouten bevat. In reactie hierop is de vergunning op 10 juli 2017 ingetrokken.

topbomen nlDe Bomenstichting introduceert de ‘Bomen van de ereklasse’. In deze ereklasse krijgen de oudste, mooiste en meest bijzondere bomen van ons land een plaats. Deze ‘toppers’ zijn opgenomen in het Landelijk Register van Monumentale Bomen. Het gaat om tien bomen per provincie, te beginnen met de provincie Friesland. Elke maand komt er een provincie bij. De bomen worden beoordeeld op schoonheid, omvang, soort, een ‘bijzonder verhaal’ enz. Een belangrijk criterium is bovendien dat ze zichtbaar of bezoekbaar zijn voor iedereen.

Een verkeersbesluit om de Burgemeester Termeerstraat in Mierlo een betere aansluiting te geven op de Geldropseweg is gestrand bij de Raad van State. Er zouden 13 eiken moeten worden gekapt. Omwonenden en de Bomenstichting zijn door de RvS in het gelijk gesteld. De RvS vraagt zich af of de verkeersveiligheid ten opzichte van de bestaande situatie niet verslechtert en of het verkeersbesluit de bruikbaarheid van de Burgemeester Termeerstraat wel ten goede komt. De belangen van omwonenden bij een verminderde verkeersdruk en een verkeersveilige situatie wegen zwaarder dan het belang om de Burgemeester Termeerstraat herkenbaarder en beter bereikbaar te maken. De gemeente moet nu opnieuw op de bezwaren beslissen. De rechtbank Oost-Brabant had het beroep van de Bomenstichting ongegrond verklaard, omdat de Bomenstichting geen belanghebbende zou zijn. Deze uitspraak is vernietigd: de Bomenstichting is wel degelijk een belanghebbende! Voor realisatie van het verkeersbesluit moeten immers 13 bomen worden gekapt. ABRvS 7 juni 2017, nr. 201506091/2/A1

De Bomenstichting heeft op 25 mei 2017 bezwaar gemaakt tegen een omgevingsvergunning voor het rigoureus snoeien en verplanten van een Europese linde. Stadsdeel Amsterdam Zuid heeft de vergunning verleend in verband met de renovatie van de Parnassustoren aan de Locatellikade. Een deel van de openbare grond langs het Zuideramstelkanaal is nodig voor de parkeergarage van de toren. Hiervoor is één linde inmiddels gekapt in 2013. Een andere linde en een vleugelnoot worden door de uitvoering van het bouwplan bedreigd. In 2013 heeft de Bomenstichting het bezwaar tegen de vergunning voor het bouwplan ingetrokken, nadat het stadsdeel had toegezegd dat de andere linde zou blijven staan. Ook was toegezegd dat deze linde en de vleugelnoot gedurende de bouw bescherming door een bomenwacht zouden krijgen. Hiervan is niets terechtgekomen: de vleugelnoot is inmiddels zwaar beschadigd en de ruimte onder de linde wordt gebruikt als opslagruimte. De verplaatsing van de linde met ongeveer 1,5 meter zou nodig zijn omdat de bouwkuip op advies van de gemeente groter wordt gemaakt. Of er ook ondergronds voldoende ruimte is voor de linde is nog niet onderzocht.

Gemeente Alkmaar heeft het Noordwest Ziekenhuis vanwege uitbreidingsplannen 13.000 m2 zoekgebied gegeven, waarvan maximaal 8.000 m2 mag worden gekapt. Dit betreft de Alkmaarderhout, het oudste cultuurbos van Nederland. Actiegroep ‘Red de Hout’ zet zich in om het stadspark te behouden. Zie de uitzending De Monitor (KRO) op dinsdag 7 mei 2017. Meer info op Red de Hout.

In Groningen en Brabant zijn bomen behouden!

Deurne
Door de inzet van bewoners, Ozinga Advocaten en de Bomenstichting ziet de gemeente Deurne af van de voorgenomen kap van 9 (monumentale) eiken, 2 berken en 1 spar aan de Lagebrugweg in Helenaveen. Zie het Eindhovens Dagblad. In april is bericht ontvangen dat het fietspad zo wordt aangelegd dat er geen kap van (monumentale) bomen nodig is, zie het Einhovens Dagblad van 17 april jl..

Zuidhorn
De gemeente Zuidhorn trekt een kapmelding van 74 abelen in na protest van veel bewoners en bezwaar van de Bomenstichting, zie de brief van de gemeente. Dit dankzij een oplettende contactpersoon!

Leve(n)de speelplekken, Bomen in het middelpunt is een nieuwe uitgave van de Bomenstichting! Met dit boek wordt het mogelijk werkelijk groene speelplekken aan te leggen en in goede staat te houden. Ook voor kinderen is het boek toegankelijk: Pien, een stoer en slim meisje, beleeft in elk hoofdstuk een bomenavontuur. Lees het interview met Annemiek van Loon over het ontstaan en het doel van dit fraaie boek! Te bestellen via de webwinkel.

In de gemeenten Amsterdam en Ouder-Amstel worden meer dan 14.000 bomen bedreigd in verband met het project Zuidasdok. De A10 wordt verbreed over een lengte van 7 km en deels ondergronds gelegd. Het project gaat meer dan 10 jaar duren. De Bomenstichting vindt het onzorgvuldig dat de kapvergunningen nu al worden worden verleend terwijl de werkwijze en planning van de aannemer nog niet vaststaan. Het just in time-beginsel is niet in de vergunningen vastgelegd. Daarnaast zijn er procedurele fouten gemaakt. In de zienswijze roept de Bomenstichting de minister van Infrastructuur en Milieu op de aanvragen in te trekken.Op 22 en 24 februari 2017 zijn de vergunningen verleend. Zie voor meer informatie de website van Bomenstichting Amsterdam!

Op 1 januari 2017 is de Wet natuurbescherming in werking getreden. Deze wet bevat bepalingen over de bescherming van natuur en dier- en plantensoorten, maar ook over de bescherming van houtopstanden buiten de bebouwde kom Boswet. Alle provincies hebben verordeningen vastgesteld waarin is geregeld hoe een kapmelding moet worden ingediend, waaraan herbeplanting moet voldoen en wanneer ontheffing van de herbeplantingsplicht kan worden verleend. Sommige provincies hebben ook beleidsregels vastgesteld waarin bijvoorbeeld is aangegeven wanneer een kapverbod wordt opgelegd.

De provinciale verordeningen (en beleidsregels)
Zoek in de documenten op trefwoord "houtopstanden" en kijk ook naar de begripsbepalingen, waarin definities - bijvoorbeeld "boskern" - zijn gegeven.
Let op: geldigheidsdatum is 26 februari 2017, nadien kunnen er wijzigingen zijn doorgevoerd.

Drenthe
Provinciale Omgevingsverordening Drenthe
Beleidsregels Wet natuurbescherming provincie Drenthe

Flevoland
Verordening uitvoering Wet natuurbescherming Flevoland 2016

In Raamsdonksveer wordt een monumentale beuk bedreigd met kap. In de jaren 80 is een wooncomplex voor senioren gebouwd met behoud van de boom als uitgangspunt. Al jaren klagen de bewoners over vallende bladeren, luizenplak en rommel in huis. Een kapvergunning is in 2005 geweigerd, nu echter verleend terwijl de bezwaarcommissie adviseerde de boom te behouden: de beuk staat op de bomenlijst van de gemeente Geertruidenberg, is opgenomen in het bestemmingsplan, in goede conditie en beeldbepalend. De Bomenstichting heeft beroep ingesteld. Op 8 januari 2018 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het beroep gegrond verklaard. De beuk is gered.