Het wandelboekje Langs monumentale bomen in het centrum van Amsterdam is in 2015 uitgegeven ter gelegenheid van het online gaan van het Landelijk Register van Monumentale Bomen. Begin september 2021 is de 5e druk in samenwerking met de gemeente Amsterdam uitgekomen.

Amsterdam telt volgens het Landelijk Register van Monumentale Bomen 174 monumentale bomen. In dit gidsje zijn 30 bomen uit het centrum geselecteerd. Zoals de Wilhelminaboom in de Kalverstraat (geplant in 1898) en de Kaukasische vleugelnoot in de tuin van her Rijksmuseum (geplant in 1885). Natuurlijk ontbreekt ook de plataan met het Zagertje niet.

Deze herziene editie bevat ook een paar nieuwe, nog jonge, bomen, zoals de mammoetboom en moerascipres in het fraaie Carel Willinkplantsoen naast het Rijksmuseum.

Er staan ruim 15.000 bomen, lanen en boomgroepen in het Landelijk Register van Monumentale Bomen en er komen er steeds meer bij. Bomen worden niet zo maar opgenomen. Ze moeten voldoen aan verschillende criteria: allereerst moeten ze minstens 80 jaar oud zijn en een

goede levensverwachting hebben. Daarnaast moet de boom een bijzonder kenmerk hebben. Hij moet bijvoorbeeld beeldbepalend zijn, bijzonder dik of hoog, onderdeel van een ontwerp of aangeplant bij een bijzondere gebeurtenis. Op www.monumentalebomen.nl is te zien welke bomen in het register staan.

Het wandelboekje is via de webwinkel van de Bomenstichting te bestellen en gratis te downloaden.