vrijwilligersRuim 50 vrijwilligers verzamelden zich op 3 juni 2023, een zonovergoten dag, op Slot Zuylen in Utrecht. In deze bomenrijke en sfeervolle omgeving was er een breed palet aan lezingen en buitenexcursies. In de ochtend werden we grondig bijgepraat over de betekenis van de Omgevingswet door mr. Janike Haakmeester. Er is werk aan de winkel om er voor te zorgen dat we ook onder de nieuwe wet de bescherming van bomen goed blijven volgen.

Jeroen Philippona, Barend Sneller en Bert Plaat namen ons mee in de recente ontwikkelingen rond de monumentale bomen. Vooral de introductie van een app waarin bomen makkelijker geregistreerd en bijgehouden kunnen worden trok veel belangstelling.
Nelleke van der Luit en Huib Sneep vertelden over hoe hun contacten met de gemeente Vlaardingen verlopen; ze hadden veel tips, en kenden ook de valkuilen die her en der aanwezig zijn.
Mr. Jasmine Smits verhaalde over de boom en de buren. Over takken en wortels en wat je kan en mag en wat juist niet geoorloofd is.

Onder leiding van Jeroen Philippona, Bert Plaat en Gerrit Visscher bekeken en beoordeelden we een aantal monumentale bomen in de parkachtige omgeving van Zuylen. Het op naam brengen van de bomen lukte in alle groepen prima; maar er ontstonden boeiende beschouwingen over hoe je de omtrek van de Oosterse plataan in park Groenhoven meet. De metingen liepen uiteen van 5.02 tot 5.67 meter.

De inleidingen zijn binnenkort te vinden op deze website.