dikke boom verwolde aOudedagsvoorzieningen voor de dikste eik van ons land.

De dikste eikenboom van ons land – Dikke Boom van Verwolde – heeft afgelopen maanden een paar oudedagsvoorzieningen gekregen, mede dankzij inzet van de Bomenstichting.

De boom op landgoed Verwolde (gemeente Laren in Gelderland) maakt op het eerste gezicht een deerniswekkende indruk. Toch geven experts de boom nog goede levenskansen voor de komende jaren. Daarom is geïnvesteerd is een aantal maatregelen voor een vitale oude dag voor deze bijzondere eikenboom van naar schatting 450 jaar oud.

Het hekwerk rond de boom is vernieuwd en ruimer gemaakt, zodat de wortels rond de stam minder last hebben van betreding door bezoekers. De boom ligt langs een populair wandelpad. De bodem rond de stam is losser gemaakt met beluchting. Ook zijn schimmels toegevoegd om het gezonde bodemleven van de eik te stimuleren en reactiveren. Cursisten van het Praktijk Centrum Bomen hielpen een handje.dikke boom verwolde b

‘We kunnen hier op Verwolde ontdekken en aan mensen laten zien hoe een veterane boom zich ontwikkelt in de laatste levensfase’, zegt Eddie Bouwmeester, die de ingrepen begeleidde. De maatregelen rond Dikke Boom zijn mede bekostigd uit giften die via de Bomenstichting binnenkwamen, na een oproep om de levensduur van de dikste eik van ons land te verlengen.