zomereik ommenkl

Rechtbank vernietigt kapvergunning moleneik Ommen

De rechtbank in Zwolle heeft de kapvergunning vernietigd voor de 70-jarige eikenboom in de buurt van de molen langs de Overijsselse Vecht in Ommen.

De Bomenstichting was bij de rechtbank in beroep gegaan tegen de beslissing van gemeente Ommen dat de zomereik gekapt mag worden, omdat de boom de wind uit de wieken zou weren van de molen.
De rechtbank is met de Bomenstichting van mening dat gemeente Ommen het besluit om de eik bij molen Den Oord te verwijderen ‘niet zorgvuldig heeft voorbereid en gemotiveerd’. In het verlengde daarvan zijn de betrokken belangen volgens de rechtbank ‘niet zorgvuldig afgewogen’.

De aanvraag van de kapvergunning kwam voort uit de bouw van een appartementencomplex van dertien meter hoogte in de nabijheid van de molen. Dit wooncomplex komt te staan in het zogeheten molenbiotoop en neemt veel wind uit de wieken. Stichting Ommer Molens wilde alleen met de bouw akkoord gaan als de moleneik gekapt zou worden. Gemeente Ommen heeft daarmee ingestemd. Het plan is om de molen weer als zaagmolen te laten fungeren en daarvoor is voldoende windruimte vereist.

Volgens de Bomenstichting zijn molen en eik goed verenigbaar. Elders in het land zijn daar voorbeelden van. Daarom maakt de Bomenstichting zich hard voor het voortbestaan van de eik. ‘Maatschappelijke belangen zien we te vaak ten koste gaan van monumentale bomen’, zegt Ines Verbeek van de Bomenstichting. Bovendien handelt gemeente Ommen in strijd met het eigen bomenbeleid. Volgens de gemeentelijke regels mag een boom van 70 jaar niet lichtzinnig worden gekapt, omdat de boom monumentaal en beeldbepalend is.

Gemeente Ommen heeft zes weken om in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechtbank die een streep heeft gezet door de kapvergunning voor de moleneik langs de Vecht.