Groene goud vkIn 'Het Groene Goud' beschrijven Marina Laméris en J’ørn en Lia Copijn de ontwikkeling van het boomverzorgersvak van 1966 tot 2016. Een groot aantal boomveteranen, zoals de linde van Achterberg, de eik van Verwolde en de iep van Kraantje Lek, passeert de revue. Aan de hand van hun verzorging wordt duidelijk wat boomverzorging inhoudt en voor een boom kan betekenen. De betekenis van bomen, vanuit natuur en milieu, maar ook vanuit de cultuurhistorische waarden komt aan bod. Bovendien komen diverse boomdeskundigen en wetenschappers aan het woord over hun visie op boomverzorging en wordt de geschiedenis van de Bomenstichting en de Kring Praktiserende Boomverzorgers beschreven.

Er is ook een groot hoofdstuk gewijd aan de wijze waarop bomen oud worden: hoe ze zich regenereren en hoe verzorging ze de mogelijkheid geeft om ouder te worden. Het verplanten van bomen als manier om bomen een tweede leven te geven, wordt eveneens uitgebreid uit de doeken gedaan. Daarnaast wordt kort over de grenzen heen gekeken met een historisch perspectief van de belangrijkste grondleggers van het vak en van boomverzorging in onze buurlanden. En een hoofdstuk gaat over de Bomenstichting, aangezien de Lia en J'ørn Copijn deze mede hebben opgericht.

Het boek is te bestellen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Kosten: € 34,95, inclusief verzendkosten. Hard cover, 320 pagina's in kleur. Meer dan 550 illustraties en foto's.