Aandacht voor bomen en bossen is nu relevanter dan ooit. Door de klimaat- en de recente gezondheidscrisis zijn we ons steeds meer bewust van de waarde van de natuur. Ecologisch, maar ook spiritueel.

Bomen zorgen voor schone lucht, beschutting, verkoeling en bieden ook rust en ruimte voor bezinning. Ze spreken al eeuwenlang tot de verbeelding van schilders, komen voor in oude verhalen en hebben symbolische betekenissen.

Bomen trotseren de seizoenen en de jaren. Ze zijn de longen van de aarde, diepgeworteld in de grond en reikend naar de hemel.

Jacoba van Heemskerck, Twee Bomen - 1908

Jacoba van Heemskerck, Twee Bomen

1908

Ode aan bomen

Diepgeworteld laat de veelzijdigheid van de boom in zes eeuwen Nederlandse schilderkunst zien. Een dialoog tussen oude en moderne meesters.

Van verhalende voorstellingen en realistische landschappen tot abstracte composities. Allemaal afkomstig uit Nederlandse collecties.

Een ode aan de boom en aan de schilders die dit onderwerp zo meesterlijk wisten te vereeuwigen.

De tentoonstelling is samengesteld door gastconservator Wendela Burgemeister (Burgemeister Fine Art) en conservator Quirine van der Meer Mohr (Dordrechts Museum). Diepgeworteld is gemaakt ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Bomenstichting

Audiotour

Haal meer uit je bezoek met de audiotour. Conservator Quirine gaat in gesprek met een bomenexpert. Tijdens deze audio-boswandeling door het museum leer je van alles over de natuurgetrouwheid van de geschilderde bomen en over de intenties van de kunstenaar.

Ook hoor je verrassende feitjes en kom je meer te weten over maatschappelijke vraagstukken over bomen, op het platteland en in de stad.

Vraag bij de ingang van het museum naar het apparaatje waar alle audiotours op staan.

Wil je liever de audiotour op je eigen telefoon beluisteren?

Dat kan met de app van izi.Travel. Via de app kun je de audiotour ook thuis al downloaden. Hier vind je de Diepgeworteld audiotour op izi.Travel en de mogelijkheid om de izi.Travel app te installeren.

Magazine

Bij de tentoonstelling verschijnt een speciale uitgave van het magazine Bomennieuws, het kwartaalblad van de Bomenstichting.

In dit magazine wordt beeldende kunst verbonden aan zorg en aandacht voor bomen in de stad en op het platteland. Het magazine is voor €9,50 verkrijgbaar in de museumwinkel.

Barend Cornelis Koekkoek, Bosgezicht. - 1848

Barend Cornelis Koekkoek, Bosgezicht.

Roelant Savery, Adam and Eve in Paradise - 1617

Roelant Savery, Adam and Eve in Paradise

Bomenwandeling

Dordrecht bestaat 800 jaar en is de eerste gemeente die zich Wereldbomenstad mag noemen!

Goede redenen voor de Bomenstichting om een mooie bomenroute door de stad samen te stellen langs bijzondere (monumentale) bomen. De route begint in de museumtuin met zijn bomen van bijna 200 jaar oud. Bij 9 bomen heeft Bast – De Bomenpodcast een audiotour ontwikkeld, die je kunt beluisteren via de QR-codes bij de bomen.

De route is gratis te verkrijgen bij de museumwinkels, VVV en is hier te downloaden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.