13 eiken in Mierlo voorlopig gered

Een verkeersbesluit om de Burgemeester Termeerstraat in Mierlo een betere aansluiting te geven op de Geldropseweg is gestrand bij de Raad van State. Er zouden 13 eiken moeten worden gekapt. Omwonenden en de Bomenstichting zijn door de RvS in het gelijk gesteld. De RvS vraagt zich af of de verkeersveiligheid ten opzichte van de bestaande situatie niet verslechtert en of het verkeersbesluit de bruikbaarheid van de Burgemeester Termeerstraat wel ten goede komt. De belangen van omwonenden bij een verminderde verkeersdruk en een verkeersveilige situatie wegen zwaarder dan het belang om de Burgemeester Termeerstraat herkenbaarder en beter bereikbaar te maken. De gemeente moet nu opnieuw op de bezwaren beslissen. De rechtbank Oost-Brabant had het beroep van de Bomenstichting ongegrond verklaard, omdat de Bomenstichting geen belanghebbende zou zijn. Deze uitspraak is vernietigd: de Bomenstichting is wel degelijk een belanghebbende! Voor realisatie van het verkeersbesluit moeten immers 13 bomen worden gekapt. ABRvS 7 juni 2017, nr. 201506091/2/A1