Vogelwijk Den Haag

Inleiding door de schrijvers Lydia Conens en Clara Visser:

Het lustrumboek van de Bomencommissie Vogelwijk gaat in op de kwaliteit van de tuinstad Vogelwijk in Den Haag en de omringende natuurgebieden, behorend tot het werkgebied van de Wijkvereniging de Vogelwijk.

Vogelwijk Den Haag copy 1In het eerste hoofdstuk is een terugblik in het (verre) verleden omdat de onvoltooid verleden tijd de basis vormt voor het heden en de toekomst.

Het tweede hoofdstuk is een toelichting op het tuinstadkarakter van de Vogelwijk. De filosofie van de tuinstad in het algemeen en de ontwikkeling van tuinstad Vogelwijk met groene lanen, pleinen en plantsoenen in het bijzonder. We gaan in op de bescherming ervan en op de meest recente plannen, die het karakter mogelijk kunnen aantasten.

In het derde hoofdstuk leiden we u langs bomen in de Vogelwijk. Bomen, die bijzonder zijn qua soort, qua vorm of vanwege het verhaal dat eigenaren ons hebben verteld over de boom en over de plaats waar hij staat. Bomen zijn vaak beeldbepalend en geven een laan een karakteristiek aanzien. Bomen spelen ook een belangrijke rol in de onze gezondheid. Ze nemen CO2 en stikstof op en vangen fijnstof af. Ze bieden ons heerlijk fruit en noten. Bomen nemen met hun wortels zoveel water op dat ze in een veranderend klimaat een belangrijke rol spelen, ook als het gaat om tegengaan van erosie. Bomen geven koelte in warme zomers, dienen als windsingels rond sportvelden, dempen het verkeerslawaai. Bomen geven vogels nestgelegenheid en dienen als geleiding voor vleermuizen, die er naar insecten jagen. Op boomstammen kunnen allerlei verschillende soorten mossen en korstmossen groeien. Bomen en groen geven een wijk cachet. Huizen in een groene wijk zijn meer waard dan die in een wijk met veel steen en schuttingen.

Tijdens het uitzetten van de route kwamen we enkele bomen tegen, die we zo bijzonder vinden dat we ze graag een eer willen bewijzen: met een tegel in het trottoir.

Op de kaarten vindt u de routes en de nummers van de bomen die corresponderen met de beschrijvingen van de bomen. De wandelingen zijn zo gekozen dat u van de ene wandelroute makkelijk kunt oversteken naar een volgende wandelroute.

In het vierde hoofdstuk gaan we in op de natuurgebieden rondom de Vogelwijk.

U kunt lezen over de soorten die er leven, de leefgebieden van de soorten (habitats), de bescherming van de gebieden, de toegankelijkheid en het gebruik en nog vele andere bijzonderheden.Voor ons was het echt een ontdekkingsreis. We hopen dat u hetzelfde ervaart.

De kwaliteit van tuinstad Vogelwijk en de natuur rondom zijn het waard om te behouden voor toekomstige generaties. Het gaat immers om ons cultureel en natuurlijk erfgoed.